Rootes Car Club Sweden.  Ordf. Christian Carlsson tel 013-297279.   Mail: info@rootes.se

Startsida Kontakt Träff-foton Klubben Bilarna

Singer - alltid lite udda
Sist in i Rootesgruppen

Singer  är den verkliga nestorn inom brittisk motorindustri, etablerad av George Singer i Coventry redan 1876 (1874 enligt vissa källor) för tillverkning av velocipeder och senare motorcyklar. Symaskins-Singer har inget med Singer i Coventry att göra.

Det dröjde till 1905 innan man började göra riktiga automobiler. Då följde en lång epok med ganska små familjebilar och cykelbilar som blev populära tack vare lågt pris och att Singer nådde vissa framgångar på tävlingsbanor.  1915 upphörde motorcykeltillverkningen.

Singer med modellen Gazelle från 1957 blev den första Rootes-Singern.
Först hade den kvar Singers egen motor

Till höger ses den Singer som många minns från tidigt 1950-tal, SM1500.

Tekniskt låg Singer ofta i framkant och sådana finesser som individuell framfjädring och vätskekoppling prövade man tidigt, liksom motorer med överliggande kamaxel. En sportmodell  1934 levde upp till modellnamnet Le  Mans genom att vinna tillförlitlighetstävlingar. Efter andra världskriget gjordes både konventionella 1,5-liters sedanmodeller och en 4-sitsig roadster.
År 1956, efter en period av minskad försäljning, tog Rootes över företaget och lät Singernamnet leva vidare, kanske  delvis av känslomässiga skäl eftersom  det var hos Singer som Sir William Rootes  en gång gjorde sin första praktikperiod inom bilvärlden.  Efter 1970 tillverkades inga bilar av märket Singer. Sista utgåvan var såsom lyxvarianten av Rootes småbil med svansmotor. Den hette Singer Chamois.


Gazelle fanns även som  ”estate” och ”convertible”. T.v. en  kombi fångad i ett brittiskt landskap. Flera exemplar av den öppna Singer Nine
t.h.  finns i Sverige